Header Ads

Najnowsze

Bike Fit cz. 4 - dobór rozmiaru ramy rowerowej

W związku z Waszymi licznymi pytaniami i prośbami postanowiłem ulec i zrobić ostatni wpis z serii "Bike Fit" dotyczący doboru odpowiedniego rozmiaru ramy w naszym rowerze. Wpis ten powinien być - mimo iż jest ostatni - czytany jako pierwszy, jeszcze przed ustawieniami siodełka, butów i kierownicy. Dlaczego zatem piszę o tym dopiero teraz? Jak już wspomniałem, uległem Waszym namowom. W pierwotnym założeniu artykuł miał się nie ukazać, gdyż w Internecie można znaleźć całe mnóstwo informacji na ten odpowiedniego doboru rozmiaru ramy i każdy zainteresowany na pewno już na takie strony trafił. Niemniej jest mi niezmiernie miło, iż seria "Bike Fit" przypadła Wam do gustu i domagacie się kolejnych rzetelnych oraz sprawdzonych informacji. Przejdźmy zatem do sedna "problemu".

Jeszcze kilkanaście lat temu nikt nie zwracał szczególnej uwagi, czy rower, na którym jeździ nie jest na niego za duży i czy jeździ się na nim w miarę komfortowo. Człowiek dostawał takie dwukołowe "cacko" na komunię i jeździł nim aż nie uległo całkowitemu zużyciu. Producenci rowerów zaczęli z czasem dostrzegać potrzebę dopasowania roweru do klientów i w tym celu między innymi zaczęli eksperymentować z rozmiarami ram. Przebadano tysiące ochotników, wykonano odpowiednie obliczenia i na tej podstawie utworzyli tabele rozmiarów ram rowerowych. Obecnie informacji jest tyle, że (wbrew pozorom) mogą powodować dezinformację potencjalnego klienta. W skrócie: ilu producentów rowerów tyle tablic z rozmiarami. Zbierając wszystkie te informacje w jedno, z tego szumu informacyjnego wyłaniają się pewne ogólne zasady, którymi należy kierować się w doborze rozmiaru ramy (roweru).

Typ roweru


Przed kupnem nowego dwukołowego "przyjaciela" należy zadać sobie pytanie do czego będziemy wykorzystywać rower i jaki będzie to styl jazdy, bowiem w każdym przypadku rozmiar ramy będzie nieco inny, mimo iż wzrost mamy jeden! I tak należy rozróżnić rowery:

a) MTB,
b) szosowe,
c) trekkingowe.

Metody pomiaru


W literaturze spotkałem się z z wieloma metodami pomiaru rozmiaru ramy, ale dwie z nich powtarzają się najczęściej i są najczęściej stosowane w praktyce. Jest to:

a) metoda oparta na pomiarze długości nogi,
b) metoda oparta na wzroście przyszłego użytkownika.

Ta druga jest zdecydowanie mniej dokładna, gdyż opiera się na średnich wartościach uzyskanych w danych przedziałach "grup wzrostowych".

     a) metoda oparta na pomiarze długości nogi:

Rys. 1 Pomiar długości nogi
  1. Mierzymy długość nogi po stronie wewnętrznej - szczegóły pomiaru opisałem w artykule dot. ustawienia siodełka, dla przypomnienia: "aby zmierzyć długość wewnętrznej strony nogi stań twarzą do ściany (lub plecami do ściany), między nogi włóż cienką książkę (jak gdyby to było siodło), upewnij się, że stoisz prosto i zaznacz linię wzdłuż górnej krawędzi książki. Warto pomiar wykonać kilka razy i uśrednić wynik".
  2. Mnożymy otrzymany wynik przez liczbę:
      • rower MTB - 0,57
      • rower szosowy - 0,66
      • rower trekkingowy - 0,63
  3. Otrzymany wynik (w cm lub po podzieleniu jeszcze przez 2,54 - dla cali) to rozmiar ramy, który powinniśmy posiadać w rowerze.


     b) metoda oparta na wzroście przyszłego użytkownika - korzystamy z gotowej tabeli:

  1. Dla roweru MTB na kołach 26 cali:

  2. wzrost     wielkość ramy w calach    wielkość ramy w cm
    150 - 160 cm14"35 cm
    160 - 170 cm16"41 cm
    170 - 180 cm18"46 cm
    180 - 190 cm20"51 cm
    190 - 200 cm22"56 cm














  3. Dla roweru MTB na kołach 29 cali:

  4. wzrost
         wielkość ramy w calach    wielkość ramy w cm
    160 - 170 cm17"-
    170 - 180 cm19"-
    180 - 190 cm21"-
    190 - 200 cm23"-














  5. Dla roweru szosowego:

  6. wzrost     wielkość ramy w cm    
    155 - 165 cm50
    165 - 171 cm53
    171 - 178 cm56
    178 - 183 cm58
    183- 193 cm60
    193 - 200 cm62
Pamiętajcie, że powyższe wyliczenia są dość ogólne i nie uwzględniają wszystkich aspektów anatomicznych kolarza i jego stylu jazdy. Sprawę może także utrudnić długość roweru, ale na szczęście tę kwestię można "załatwić" nieco dłuższym lub krótszym mostkiem (w pewnych granicach). Nadto dochodzi kwestia stylu jazdy. Jeżeli jeździmy bardziej sportowo to lepsza może okazać się rama mniejsza o 1 lub 2 rozmiary. Dzięki temu rower będzie bardziej zwrotny i jest nim łatwiej manewrować. Nie należy jednak przesadzać: zbyt mała rama wpływa niekorzystnie na sterowność całego roweru.

Stosując powyższe wskazówki na pewno uda się Wam dobrać odpowiedni rozmiar roweru do Waszego wzrostu i potrzeb. Pamiętajcie, że w Bike Fit chodzi nie tylko o "suche" pomiary, wymiary itp., a przede wszystkim o wygodę. I tym należy się kierować także przy wyborze rozmiaru roweru.

Brak komentarzy